mercoledì 15 ottobre 2014

BLUBLU 100%, 2014

In Zen culture, 
the perfect cup of tea is the least expensive, 
while the faulty and defective one 
is destined to the Emperor.

Gaetano Pesce

The thread belongs to a deeply characterized universe of cultural references and symbolic suggestions. It recalls a typically female ability, a slow, methodical and almost ritual gesture, poetic and meticulous at the same time. In the knitting of the plot, a sense is built and shaped, a story told, an order sought after. But these threads might also snap, fray, knot, tangle up, stitch up. Relations between artistic research and textile practices are marked by the passing of the traditional distinction between art and crafts. Roberta Filippelli creates a collection of knittings playing on this "identity confusion" and, by setting up her brand, she intercepted some contemporary socio-economic trends.
Roberta Filippelli is an insatiable observer of the reality around her. In the ordinary and in the familiar, often tinged with autobiographical notes, lie the primary drive for the genesis of her work. Therefore, it's no surprise that BLUBLU 100% started almost by chance, in the intimacy of her home-atelier, after the accidental discovery of a cotton threads sale sparked off her knitting hobby. But it's not in the domestic and self-referential dimension of an end-in-itself pastime that the meaning of the artist's operation lies. Instead we can find it in her reinvention of herself as a designer, a stylist, the creator of a brand and even its testimonial, with a shift of field that involves the very identity of her exhibition room itself, turning it into a “temporary shop”, a recent marketing strategy based on the transience that the artist adapts to the "zip" format already adopted in her exhibitions.
The "100%" formula, ironically taken from the most classic seller's vocabulary, is an immediate and direct access to the distinctive features of the collection: 100% blue, and only blue in all its shades, because this is the colour which has always haunted the artist's work and life; 100% handmade, in harmony with the generational return to the "home-made, hand-made and natural", which today is not only modish but has political overtones, offering an alternative production model; and furthermore, 100% not-finished, because the weaves woven by the artist remain intentionally incomplete, broken, interrupted. An aesthetic of the imperfection, which distances itself from mass production and from the standardization of commercial products and considers irregularity, flaws and disorder, not as indicators of error or waste, but as signs of added value and of that uniqueness which characterises the work of art. An aesthetic of the uncertain, which becomes a mirror of the present, of the fragmentation of identities, of the absence of defined shapes but, at the same time, an open possibility of change.
Arranged in a line alongside the wall, neatly hung next to one another, the knittings woven by Roberta Filippelli reshape the environment through a calculated rhythm of colour shades and, appearing as empty shapes evoking frayed bodies, they dilate the perception of space from physical to mental and emotional.

BLUBLU 100%  solo exhibition of Roberta Filippelli curated by Laura Vittoria Cherchi 
22.03.2014  exhibitions in a single day gallery blublauerspazioarte via Morandi, 4 -  Alghero

Nella cultura zen,
la tazza di tè perfetta è la meno cara,
mentre quella che presenta degli sbagli e delle deformazioni
è destinata all'Imperatore.

Gaetano Pesce

Il filo appartiene a un universo di riferimenti culturali e suggestioni simboliche fortemente connotato. È il richiamo ad un'operatività tipicamente femminile, ad una gestualità lenta e metodica, quasi rituale, poetica ed insieme rigorosa. Nell'intreccio che crea la trama prende forma la costruzione di un senso, il racconto di un vissuto, la ricerca di un ordine. Ma sono anche fili che possono spezzarsi, sfilarsi, annodarsi, ingarbugliarsi, ingannare. I rapporti che la ricerca artistica ha intessuto con la sfera della tessilità sono segnati dal superamento della tradizionale distinzione tra un'arte cosiddetta pura e il dominio delle arti applicate, dell'artigianato. Roberta Filippelli realizza una collezione di maglie lavorate ai ferri che gioca su questa “confusione” identitaria e, attraverso la creazione di un brand, intercetta dinamiche socio-economiche contingenti alla nostra contemporaneità.
Roberta Filippelli è un'insaziabile osservatrice della realtà che la circonda. Nell'ordinario e nel quotidiano, spesso venati di note autobiografiche, risiede la spinta primaria per la genesi delle sue opere. Non stupisce, dunque, che BLUBLU 100% abbia avuto inizio quasi per caso, nell'intimità della sua casa-atelier, come uno sferruzzare per diletto scatenato dall'accidentale scoperta di una svendita di fili di cotone. Non è però nella dimensione domestica e autoreferenziale di un passatempo fine a sé stesso che risiede il significato dell'operazione messa in atto dall'artista. Lo ritroviamo, piuttosto, nel suo reinventarsi designer, stilista, ideatrice di un marchio e persino sua testimonial, con uno spostamento di campo che investe l'identità stessa dello spazio espositivo modificandola nei termini di un temporary shop, recente strategia di marketing incentrata sulla transitorietà che l'artista fa aderire a quel formato “a tempo”, “zip”, già adottato per le proprie esposizioni. La formula del “100%”, ironicamente prelevata dal più classico dei lessici da venditore, si fa chiave d'accesso immediata e diretta alle linee guida della collezione: 100% blu, e solo blu,  in ogni suatonalità, perché questo è il colore che da sempre ossessiona la poetica e la vita dell'artista; 100% handmade, in corrispondenza con il ritorno generazionale al “fatto in casa, realizzato a mano e naturale” che oggi, al di là dell'essere divenuto una moda, si tinge di connotazioni politiche proponendosi quale modello di produzione alternativo; e ancora,100% non finito, perché le trame intrecciate dall'artista restano volutamente incompiute, spezzate, interrotte. Un'estetica dell'imperfezione, che prende le distanze dalla serialità e dalla standardizzazione del prodotto commerciale per fare dell'irregolarità, del difetto, del disordine, non più gli indici dell'errore e dello scarto ma i segni di un valore aggiunto, di quell'unicità che appartiene all'opera d'arte. Un'estetica dell'incerto, che si fa immagine dei tempi presenti, della frammentazione delle identità, assenza di forme definite ma al contempo possibilità aperta di trasformazione. Disposte in fila lungo la parete, appese ordinatamente una accanto all'altra, le maglie intrecciate da Roberta Filippelli ridisegnano l'ambiente attraverso un ritmo calcolato di gradazioni di colore e, nella loro apparenza di sagome vuote, evocazioni di corpi sfilacciati, ne dilatano la percezione da luogo fisico a spazio mentale ed emozionale.


BLUBLU 100%  personale di Roberta Filippelli a cura di Laura Vittoria Cherchi
22.03.2014  zip mostre lampo galleria blublauerspazioarte via Morandi, 4 - Alghero






































     © Roberta Filippelli 2014



Nessun commento:

Posta un commento